نکات کاربردی برای نظم دادن به اتاق کودک

کتابخانه کودک

تاق کودک یکی از آن دسته فضاهایی است که دائما به تمیز کردن نیاز دارد. از آنجایی که روحیه کودکان اینطور می‌طلبد که همیشه هرچیزی که می‌خواهند را در نزدیکی خود نگه دارند، به همین علت اتاق آن‌ها بعد از اتمام بازی و تفریح‌های متوالی، به یک جمع کردن درست و حسابی نیاز دارد؛ به همین منظور، مرتب کردن اتاق کودک یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است که در این مقاله از بالا قصد داریم تا شما را با چندتا از روش‌های نمونه جهت نظم دادن به اتاق کودک آشنا کنیم، پس با ما تا انتها همراه باشید‌.

نظم دادن به اتاق کودک، این بار با استقبال از طراحی و دکوراسیون خاص

  • استفاده از سرویس خواب متناسب با فضای اتاق کودک
  • استفاده از کمد دیواری و کمد کودک
  • استفاده از شلف و قفسه
  • استفاده از میز تحریر با بهترین طراحی و اشغال کمترین فضای ممکن
  • استفاده از جعبه نظم دهنده پارچه‌ای و کشو پلاستیکی با عرض و طول ارتفاع متفاوت و قابل تغییر
  • استفاده از آویز لباس و چوب لباسی با ارتفاع متنوع
  • استفاده از کتابخانه ست یا جدا

در نظر گرفتن نقشه اتاق کودک برای داشتن بهترین دکوراسیون هنگام انتخاب وسایل برای چیدمان

در حقیقت چیدمان درست یک اتاق خواب می‌تواند بالاترین و اصلی‌ترین دلیل نظم داشتن آن اتاق باشد، به همین دلیل داشتن راه حل برای مشکل کمبود جا در اتاق خواب کودک می‌تواند در درجه اول بهترین کمک برای مرتب و منظم ماندن یک اتاق باشد.

اگر قصد دارید تا از یک میزان فضای خالی حداکثر استفاده مفید را داشته باشید، پس بهتر است برای داشتن بهترین دکوراسیون اتاق کودک از افراد طراح و متخصص کمک بگیرید. افرادی که در زمینه طراحی داخلی تحصیل کرده‌اند در این جور مواقع می‌توانند بهترین کمک محسوب شوند. اگر به هر دلیلی به فردی از معماری داخلی دسترسی نداشتید، هیچ ایرادی ندارد چون طرح‌های متفاوت و رنگارنگی که در اینترنت برای چیدن اتاق کودک دیده می‌شوند، می‌توانند مانند کمک رسانی همان افراد متخصص کاربرد مثبتی برای شما داشته باشند.

در حقیقت بهتر است پیش از خرید قطعه‌ها و وسایل بزرگ و جای‌گیر مانند سرویس خواب کودک، ابتدا نقشه اتاق کودک را در نظر داشته باشید، سپس اندازه‌ها مانند ابعاد هر دیوار و فاصله درب تا وسایل و سایر اطلاعات از این دست را یک جا یادداشت کنید تا بتوانید هنگام انتخاب ست تخت خواب و خرید سایر وسایل اتاق کودک، بهترین عملکرد را داشته باشید تا در پایان مراحل چیدن اتاق از دکور به اندازه کافی راضی باشید.

مرتب کردن اتاق کودک

بیشترین استفاده از فضای اتاق کودک، استفاده از کمد دیواری

اگر داخل اتاق کودک شما فضایی مانند کمد دیواری وجود وارد، پس بهتر است تا در درجه اول میزان فضای قابل استفاده کمد دیواری را اندازه گرفته و در نهایت با انتخاب وسایل مناسب و بهترین زاویه برای قرار دادن آن‌ها در کمد، بهترین استفاده را داشته باشید.

نکته اینجاست که فضای درونی مکان‌هایی مانند کمد دیواری همانقدر که می‌تواند کاربردی و مهم باشد، می‌تواند در انتخاب نوع لوازمی مانند سرویس خواب کودک، کمد لباس و میز تحریر هم بسیار تاثیرگذار باشد.

برای مثال باز و بسته شدن درب کمد دیواری و فضای خالی روبه‌روی آن یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام استفاده از کمد باید به آن توجه داشته باشید.

استفاده از قفسه برای مرتب کردن اتاق کودک

قفسه‌ها یکی از پرکاربردترین وسایلی هستند که می‌توانند علاوه‌بر زیبایی، روی جای‌گیری وسایل به نحو احسن درون اتاق تاثیرگذار باشند‌.

قفسه یا شلف می‌تواند بر حسب سن کودک و صلاح دید شما در قسمت بالایی دیوار به دور از دسترس کودک یا دقیقا برعکس در قسمت پایین دیوار نزدیک دست کودک قرار بگیرد.

برای مثال شما می‌توانید از یک سری شلف و طبقه بندی منسجم روی دیوار استفاده کنید و محل دقیق این شلف می‌تواند کاملا بر اساس نظر شما باشد.

برای مثال می‌توانید برای عدم دسترسی کودک به یک سری از وسایل، یک طبقه شلف را در بالا قرار دهید و ردیف دیگر را در فاصله‌های کمتری از زمین قرار دهید. در نهایت حتی در مرتب کردن اتاق کودک می‌توانید از خود کودک کمک بگیرید. برای برداشتن و قرار دادن وسایل درون طبقه‌ها قانون بگذارید تا هربار اتاق کمتر از روزهای گذشته بهم بریزد‌.

استفاده از میز تحریر با طراحی‌های مدرن

میز تحریر یکی دیگر از لوازمی است که دیر یا زود هر  کودکی به آن نیاز پیدا می‌کند. امروزه اکثر میزهای تحریر دارای کشو و کمدهای کوچک هستند، بنابراین میز تحریر باید به‌گونه‌ای قرار بگیرد که کودک بتواند به راحتی از آن استفاده کند و فاصله مناسب میز تحریر با سایر اجزا اتاق مخصوصا درب ورودی و سرویس خواب رعایت شود.

همچنین لازم به ذکر است که میز تحریر باید در زاویه‌ای مناسب با نور قرار بگیرد تا فرزند هنگام نشستن پشت آن با نور کافی مواجه باشد و بتواند از کشو و کمد‌ آن هم به راحتی با دست باز استفاده کند‌.

اتفاق فوق‌العاده مثبتی که در طراحی‌های مدرن رخ داده، این است که میزهای تحریر جدید قابلیت تا شدن هم دارند، اگر اتاق کودک شما متراژ زیادی ندارد و احساس می‌کنید که قرار دادن میز تحریر باعث بر هم خوردن نظم اتاق و از بین رفتن فضای رفت و آمد در اتاق می‌شود، پس چه بهتر که از ابتدا از میزهای تحریر تاشو استقبال کنید.

نظم دادن به اتاق کودک

سرویس خواب کودک را از اول حساب شده انتخاب کنید

شاید باورتان نشود، اما اگر از روز اول سرویس خواب کودک را به درستی انتخاب کنید، این انتخاب در نظم اتاق و فضایی که در اختیار کودک قرار می‌گیرد، به شدت تاثیرگذار است.

اگر از ابتدا سرویس خوابی انتخاب کنید که متناسب با ابعاد اتاق باشد، در آینده با بزرگ شدن کودک شما کمتر با مشکل کمبود جا و جای دادن وسایل کودک مواجه می‌شوید، در نتیجه مرتب کردن اتاق کودک و نظم دادن به وسایل آن هم کار آسان‌تری خواهد بود.

از میان انواع سرویس خواب‌های متنوعی که برای کودکان وجود دارد، می‌توانید متناسب با رنگ دیوار و فضای اتاق یکی را به سلیقه خود انتخاب کنید و با چیدمانی درست، بهترین دکوراسیون ممکن را برای اتاق به ارمغان بیاورید.

کمد دیواری یا کمد لباس، انتخابی تاثیرگذار روی دکور و نظم اتاق کودک

معمولا اتاق‌هایی که کمد دیواری دارند، از چیدمان بهتری برخوردار هستند، زیرا به باز بودن فضای اتاق کمک شایانی می‌کنند، اما اگر اتاق فرزند شما فاقد کمد دیواری است؛ پس می‌توانید با انتخاب کمد لباسی متناسب با خواسته خودتان از نظر ارتفاع، عرض و طول، بهترین چیدمان را داشته باشید. بهتر است تا کمد لباس همراه با سرویس خواب یا میز تحریر انتخاب شود تا حداقل در دکور و فضای باقی مانده برای اتاق صرفه‌جویی شود.

شاید به نظر نیاید، اما با انتخاب بهترین کمد لباس شما می‌توانید تاثیر زیادی روی نظم اتاق کودک بگذارید. همچنین در همین راستا به کودک آموزش دهید تا همواره یه کمد لباس به چشم بهترین کمک دست برای مرتب ماندن اتاق و اتو کشیده و تمیز ماندن لباس‌‌ها نگاه کند.

مطلب پیشنهادی: ایده‌های خلاقانه تزیین میز تحریر دخترانه و پسرانه

استفاده از آویز پشت در یا چوب لباسی؟

آویز پشت در یکی از بهترین راهکارهای کشف شده جهت نگهداری با سلامت بالا از لباس‌هایی است که روزانه از آن‌ها به طور مرتب استفاده می‌کنیم و باید آن‌ها را به‌طوریکه چروک نشوند، آویزان کرده و استفاده کنیم.

با استفاده از آویز پشت در، مشکل بسیاری از اتاق‌های کوچکی که نمی‌توانند پذیرای چوب لباسی‌های بزرگ یا رگال‌های لباس باشند، حل شده است؛ اما در همین میان باید به این نکات هم اشاره کرد که:

ابتدا وزن درب نباید خیلی سنگین شود و در ادامه درب نباید در وضعی قرار بگیرد که بخاطر آویز به سختی باز و بسته شود.

برای اتاق‌های کودک هم خوشبختانه چوب لباسی با طرح‌های کودکانه و ارتفاع‌های خیلی پایین‌تر از نسخه‌های معمولی وجود دارد که استفاده از آن‌ها علاوه‌بر کمک به فضای آزاد اتاق، به ایجاد زیبایی و حس خوب کودک به اتاقش هم موثر است.

استفاده از جعبه نظم دهنده پارچه ای و سبدها و کشوهای کوچک و بزرگ

یکی از پرطرفدارترین وسایلی که برای نظم دادن به اتاق کودک و جوان مورد استفاده تمام دنیا قرار می‌گیرد، استفاده از همین جعبه‌های نظم دهنده پارچه‌ای است که به راحتی در فروشگاه‌های متنوع به عنوان یک وسیله کاربردی برای مرتب کردن لباس‌ها و و سایر وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جعبه نظم دهنده پارچه‌ای به راحتی روی زمین و هر سطح دیگری قرار می‌گیرد و به دلیل تنوع بالای طرح و رنگی که در میان آن‌ها وجود دارد، شما می‌توانید به راحتی متناسب با رنگ دیوار و سایر وسایل مانند ست تخت خواب و کمد کودک، از این جعبه‌ها استفاده کنید و در گوشه‌آب از اتاق قرار دهید تا به صورت کلی کودک به آن به چشم یک جایگاه خاص برای نگهداری وسیله‌ای خاص نگاه کند و از آن برای مرتب کردن اتاقش استفاده کند.

نکته قابل توجه: در کنار این جعبه‌های نظم دهنده پارچه‌ای از سبدهای حصیری زیبا که طراحی قشنگی دارند و همچنین کشوهای پلاستیکی شکیل هم برای مرتب کردن اتاق کودک استفاده کنید.

جمع کردن وسایل اتاق کودک

استفاده از کتابخانه متصل یا جدا

تفاوتی نمی‌کند که فرزند شما چند سال دارد، زیرا کتاب وسیله‌ای است که دیر یا زود بالاخره به اتاق او راه پیدا می‌کند و باید برای آن جایگاه مناسبی تعیین کنید.

گاهی استفاده از کتابخانه‌های متصل به ست تخت خواب یا میز تحریر می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نظم دادن به اتاق کودک و ایجاد هارمونی مناسب باشد.

اگر شرایط خرید کتابخانه با سایر دکوراسیون اتاق کودک را ندارید، می‌توانید از کتابخانه تک هم استفاده کنید. کتابخانه‌‌های تک در مدل‌های مختلفی تولید شده‌اند که شما می‌توانید متناسب با حجم کتاب‌های قابل استفاده از کتابخانه با ارتفاع بلند با تعداد طبقات زیاد یا کتابخانه کوتاه و متناسب خردسالان و کودکان استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش مرتب کردن کمد لباس

سخن آخر و جمع بندی نهایی

برای مرتب کردن اتاق کودک راه حل‌های متنوعی مانند استفاده از کمد و جعبه نظم دهنده وجود دارد که در این مقاله از بالسا به صورت جامع به آن پرداختیم. اگر شما هم‌ تا به حال با چالش چیدمان دکوراسیون اتاق کودکتان روبه‌رو شده‌اید یا تجربه دیگری در این زمینه دارید، می‌توانید با نوشتن در قسمت دیدگاه با ما و سایر مخاطبین این مقاله به اشتراک بگذارید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید