نحوه صحیح شستن روتختی با دست و ماشین لباسشویی

بعد از یک روز شلوغ و پر هیاهو، هیچ چیزی همانند خوابیدن بر روی رو تختی تمیز و پاکیزه که با عطری خوش همراه است به دل آدم نمی‌چسبد. اما شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از شستن روتختی خود متوجه شده باشید که از لحاظ و جوانبی تغییر کرده است مخصوصا رنگ روتختی. بخاطر همین است که شستن روتختی به یک چالش و معضل برای خانم‌های خانه‌دار تبدیل شده است. اما نگران نباشید! یکی از موضوعاتی که بعد از خرید روتختی با آن روبرو می‌شوید شستن آن است. وجود روتختی تمیز کیفیت خواب شما بعد از رفتن به تخت خواب یا در زمان استفاده از سرویس خواب را بسیار بیشتر می‌کند. امروز می‌خواهیم با بررسی، نحوه صحیح شستن روتختی، شستن روتختی با دست و شستن روتختی با ماشین لباسشویی به تمام این معضل‌ها پایان دهیم. همراه ما باشد.

نحوه شستن روتختی با ماشین لباسشویی

بهتر است که در اولین قدم از نحوه شستن روتختی با ماشین لباسشویی، این را بدانید که هر روتختی جنس متفاوتی با دیگری دارد، بنابراین نحوه شستن روتختی با جنس‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و هر یک اصول مخصوص به خود را دارد. اصولا نحوه شست و شوی روتختی در تمامی ماشین لباس‌شویی ها یکسان است که دستور کارشان در دفترچه راهنما و یا وبسایت برند لباسشویی نوشته شده است. بنابراین وظیفه‌ای که بر دوش شماست، بررسی جنس رو تختی می‎باشد. برای مثال: نحوه شستن روتختی با جنس پشم شیشه، بسیار متفاوت از نحوه شستن روتختی با جنس پشمی است. اما نگران نباشید در ادامه به بررسی نحوه صحیح شستن روتختی با جنس‌های متفاوت می‎پردازیم.

مقاله پیشنهادی: نحوه چیدمان میز آرایش

شستن روتختی با لباس‌شویی

نحوه شستن روتختی ابریشم

روتختی‌های ابریشمی، از جمله روتختی‌های لوکسی هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند. پارچه‌های ابریشمی شاید ظاهری ظریف و شکننده داشته باشند اما در باطن جنسی مستحکم و بادوام دارند. بسیاری از ماشین‌های لباسشویی موجود در بازار امکان شست و شوی پارچه‌های ابریشمی را در منوی کارکردی ماشین لباسشویی قرار داده‌اند. اما اگر ماشین لباسشویی شما این امکان را ندارد، شما می‎توانید روتختی ابریشمی خود را در دمای 30 درجه سانتی گراد و با شست و شوی ملایم در ماشین لباسشویی قرار دهید.

مقاله پیشنهادی: بهترین رنگ روتختی

نحوه شستن روتختی ساتن

ممکن است روتختی ساتن شما از ترکیبات نایلون و پلی‎استر تولید شده باشد، که شما این مدل روتختی ساتن را می‌توانید در ماشین لباسشویی و در دمای 30 درجه سانتی گراد، در حالت دور کم و پایین خشک کن خود بدون کوچکترین آسیب به روتختی ساتن آن را بشویید.

اما اگر روتختی ساتن شما ترکیبی با ابریشم و یا استات دارد، شستن روتختی با دست بهترین گزینه برای شما است.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید روتختی

نحوه شستن روتختی پنبه‌ای

درست است که روتختی‌های پنبه‎ای ماندگاری بسیار بالایی دارند اما بسیار حساس در شست و شو هستند. در هنگام شستن روتختی با ماشین لباسشویی بهتر است که از آب سرد استفاده کنید و همچنین خشک کن، ماشین لباسشویی را در حالت تند نگذارید. در هنگام شستن رو تختی با دست و یا ماشین لباسشویی از مواد شوینده که حاوی آنزیم هستند استفاده نکنید. چرا که آنزیم‌های موجود در مواد شوینده باعث کاهش طول عمر روتختی پنبه‌ای می‌شود.

 

شستن روتختی با ماشین لباس شویی

شستن روتختی ترمه

اگر پارچه ترمه بکار رفته در روتختی شما،تولید شده از رنگ‌های گیاهی هستند، این امکان را دارید از آب سرد و شویند‌ه‌های بدون آنزیم در شست و شوی آن استفاده کنید. اما اگر رنگ‌های بکار رفته در ترمه‎ مصنوعی است، بهتر است که شست و شوی آن را به خشکشویی بسپارید. به یاد داشته باشید که این پارچه‌ها حساسیت بسیار بالایی دارند و در شست و شو با ماشین لباسشویی ممکن است که برایشان اتفاقی بی‌افتد. پس شستن رو تختی با دست و یا ارجاع آن به خشکشویی بهترین گزینه است.

مقاله پیشنهادی: نحوه شستشوی تشک 

شستن روتختی کتان

می‎توانیم بگوییم که در میان تمامی روتختی‌ها گفته شده در قسمت‎های بالا، روتختی‌های از جنس کتان بسیار بادوام‌تر هستند. در هنگام شست و شو روتختی کتان در ماشین لباسشویی، می‎توانید دما را بر روی 40 درجه اما با دور پایین قرار دهید. در هنگام شست و شوی روتختی کتان و یا هر روتختی دیگری حتی اگر رنگ آن سفید بود، از شوینده‌هایی مانند سفید کننده‌ها استفاده نکنید!

در هنگام شست و شو روتختی با ماشین لباسشویی به چه نکاتی توجه کنیم؟

پس از بررسی نحوه شستن انواع روتختی در ماشین لباسشویی به نکاتی می‎پردازیم که بهتر است در هنگام شست و شو از آنها آگاه باشید. این نکات عبارتند از:

مراقب رنگ روتختی‌ها باشید!

قبل از انداختن روتختی در ماشین لباسشویی، بهتر است که در ابتدا بر روی آن پارچه سفیدی که آغشته به آب داغ است بکشید. اگر روتختی شما سفید و یا مایل به سفید شد، روتختی خود را به تنهایی داخل ماشین لباسشویی قرار دهید تا دیگر پارچه‌ها رنگی نشوند.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید کالای خواب

به وزن روتختی و ماشین لباسشویی دقت کنید!

دو نفره و یا تک نفره بودن روتختی، جنس و مقدار الیاف به کار رفته در روتختی همه و همه بر روی وزن روتختی تاثیر گذار هستند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر وزن روتختی شما خارج از تحمل ماشین لباسشویی باشد بهتر است که آن را به خشکشویی بسپارید.نحوه شتستن روتختی

استفاده از مواد شوینده قوی ممنوع!

پارچه‌های استفاده شده در روتختی بسیار لطیف و شکننده هستند پس بهتر است که از مواد شوینده فاقد سفید کننده و بو استفاده کنید. بسیاری از افراد برای شست و شوی روتختی خود از شامپو استفاده می‎کنند.

مقاله پیشنهادی: نحوه صحیح شستن بالش

درجه حرارت آب متناسب با جنس پارچه باشد!

بهتر است برای کلیه روتختی‌ها  از آب سرد و یا از آب ولرم استفاده کنید. چرا که آب داغ به سرعت به الیاف پارچه آسیب وارد می‎کند. درجه حرارت معمول نیز برای اکثر روتختی‌ها در شست و شو داخل ماشین لباسشویی 30 درجه سانتی گراد می‎باشد.

شستن روتختی با دست

طریقه شستن روتختی با دست

شستن روتختی با دست یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای شست و شوی روتختی است. در شستن روتختی با دست، ابتدا بایستی روتختی را با آب ولرم خیس کنید، پس از اینکه تمام اجزای روتختی خیس شد آن را با مقداری مایع شوینده، شامپو و یا صابون به آرامی چنگ بزنید. اگر لکی روی روتختی شما وجود دارد، نیازی نیست که کامل روتختی خود را بشویید، می‎توانید آن را به راحتی با کمی سرکه و مایع پاک کننده تمیز کنید.

روتختی باکیفیت از کجا بخریم؟

شما می‌توانید بهترین و متنوع‌ترین مدل‌های روتختی که دارای کیفیت بسیار بالا هستند را از طریق وب سایت بالسا مشاهده کنید و یا به صورت حضوری به شعب متعدد بالسا برای خرید و بازدید مراجعه کنید. ضمن اینکه برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. پس از شستن روتختی، چگونه چین و چروک آن را از بین ببرم؟
    نگران نباشید، پس از خشک شدن روتختی و پهن کردن آن بر روی تخت خواب، به زودی و در عرض یک الی دو روز چروکش بر طرف می‎شود.
  2. چگونه روتختی را خشک کنیم؟
    نور خورشید، بهترین گزینه برای خشک کردن روتختی است.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید