صحیح شستن بالش با 18 نکته مهم + ترفندهای شستن بالش

روش صحیح شستن بالش

همه وسایل اتاق خواب نیاز به شستشو و رسیدگی دارند. مهم‌ترین آنها بالشت است. آنچه سر شما را پس از خستگی یک روز کار طولانی در آغوش گرم و نرم خود خواهد گرفت، بالشتتان است! بالش نقش به سزایی در کیفیت خواب و دیگر فاکتورهای سلامتی سر و گردن دارد. از این رو علاوه بر اینکه نباید از خرید یک بالش خوب و راحت غافل شوید بلکه باید به بهداشت روبالشی خود نیز توجه ویژه داشته‌باشید. در واقع روش صحیح شستن بالش و روبالشی از آن جهت حائز اهمیت است که هرگونه چرک و کثیفی بر روی آن می‌تواند به مشکلات پوستی، عکس العمل‌های آلرژیک، اگزما و … منجر شود.

اگرچه شستن بالش و روبالشی به خصوص با ماشین لباسشویی کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست اما توجه به ترفندهای ریز در این مورد و اطلاع از نحوه شستن انواع بالش کمک می‌کند تا علاوه بر حفظ سلامت پوست و مو، به جنس و بافت بالش نیز آسیبی وارد نشود. با در نظر گرفتن این موارد ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با بهترین ترفندهای شستن بالش و روبالشی و روش صحیح شستن بالش آشنا کنیم.

ترفندهای شستن بالش و روبالشی

آشنایی با نحوه شستن انواع بالش

اگر به بازار کالاهای خواب سری بزنید با انواع و اقسام بالش‌ و روبالشی مواجه خواهید شد. هر یک از این بالش‌ها مزایا و معایبی دارند که شما می‌توانید بر اساس سلیقه، نحوه خوابیدن، فیزیک بدن و … بهترین آن‌ها را برای خود انتخاب و خریداری نمایید. پس از خرید بالش باید با روش صحیح شست‌و‌شوی آن نیز آشنا باشید، بر همین اساس در ادامه متن به نحوه شستن انواع بالش اشاره خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: بهترین الیاف برای داخل بالش

روش صحیح شستن بالش طبی و مموری فوم

بالش‌ طبی همانطور که از نامش پیداست جنبه درمانی دارد یعنی علاوه بر هدیه کردن یک خواب آرام و راحت، به دلیل داشتن خاصیت حافظه‌دار بودن به سلامت گردن، ستون فقرات و سر شما نیز کمک می‌کند. این نوع بالش‌ها اغلب از اسفنج و مواد پلیمری تهیه می‌شوند. به بالش‌های طبی بالش مموری فوم نیز گفته می‌شود. بالش‌های طبی بر اساس طرح، حجم، نوع استفاده و …  انواع و اقسام متفاوتی دارند. در تمامی انواع این نوع بالش‌ها یک پوشش محافظت‌کننده بر روی بالش کشیده شده‌است.

لازم است بدانید بالش‌ فوم مموری قابلیت شست‌و‌شو با ماشین لباسشویی را ندارد. روش صحیح شستن بالش فوم مموری با دست بدین صورت است که ابتدا باید رویه محافظت‌کننده را از بالش جدا کنید. سپس بالش را درون وان یا لگن آبی که از قبل مایع شوینده و نرم کننده را در آن حل کرده‌اید بیندازید. کمی صبر کنید تا رویه بالش حسابی در آب خیس بخورد. برای رسیدن به نتیجه بهتر، بالش را در آب حرکت دهید و زیر و رو کنید. بالش فوم را با آب و کف به گونه‌ای ماساژ دهید که تمام چربی و آلودگی‌های آن خارج شود. پس از اطمینان از زدوده شدن کثیفی، بالش را با آب سرد آبکشی نمایید. حال بالش را بر روی سطحی صاف و تمیز مقابل نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید تا کاملا خشک و تمیز شود. برای خشک کردن بالش طبی یا فوم مموری استفاده از خشک‌کن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث آسیب به مواد داخل آن شده و شکل و فرم بالش را تغییر دهد.‌ برای آشنایی بیشتر با این بالش، مقاله بالش مموری فوم چیست را مطالعه کنید.

مقاله پیشنهادی: فواید بالش طبی

روش صحیح شستن بالش بامبو

بالش تهیه شده از الیاف بامبو از آن دست بالش‌های نرم، با دوام و راحتی است که در رده بالش‌های گیاهی قرار داده می‌شود. از آنجایی که هوا در الیاف طبیعی مانند بامبو بسیار بهتر از الیاف مصنوعی به گردش در می‌آید می‌توان گفت که بالش بامبو تقریبا هیچگونه حساسیت یا آلرژی را برای شما به وجود نخواهد آورد. جذب رطوبت بالا و قابلیت خنک کنندگی از دیگر مزایای این نوع بالش‌ها است. اما نکته مهم در مورده نحوه شستن بالش بامبو این است که این نوع بالش قابلیت شست‌و‌شو داخل ماشین لباسشویی را ندارد، بنابراین بهترین کار برای تمیز کردن این بالش‌های محکم و انعطاف‌پذیر شستن ملایم آن‌ها با دست است.

مقاله پیشنهادی: بالش طبی برای آرتروز گردن

بدین منظور تشتی را با آب ولرم ( دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه ) پر کنید. میزان آب باید به اندازه‌ای باشد که روی بالش را بگیرد. مقداری مایع شوینده را داخل آب حل نمایید. بالش را درون آب قرار داده و اجازه دهید به اصطلاح کمی خیس بخورد، سپس با ضربه‌های آرام به بالش کمک کنید تا چرک و کثیفی خارج شود. در انتها پس از اینکه روبالشی بامبو کاملا تمیز و پاکیزه شد آن را بر روی سطحی تمیز و در معرض نور غیر مستقیم آفتاب قرار دهید. هر از چندگاهی بالش را برگردانید تا هر دو طرف آن کاملا خشک شود. استفاده از خشک‌کن جایز نیست چون به پرکننده بالش بامبو آسیب می‌زند.

روش صحیح شستن بالش پر

روش صحیح شستن بالش پر

نیاکان ما از دیرباز برای پر کردن انواع بالش از پر مرغ و سایر پرندگان استفاده می‌کردند، بنابراین این نوع بالش‌ها را می‌توان جزو بالش‌های کلاسیک دانست. البته امروزه به دلیل شست‌و‌شوی سخت این مدل بالش‌ها و  با ورود بالش‌هایی با الیاف جدید و بهتر کمتر کسی از بالش‌های پر استفاده می‌کند. شست‌و‌شوی بالش پر نیاز به مهارت دارد. مهم‌ترین نکته در شستن بالش پر خالی کردن آن به گونه‌ای است که پرها بیرون نریزند چون جمع کردن آن‌ها واقعا به یک چالش کلافه‌کننده تبدیل می‌شود. نکته بعدی روش صحیح شستن بالش پر است چرا که هرگونه سهل انگاری در شست‌و‌شو و خشک کردن این نوع بالش باعث می‌شود نه تنها پرها حالت خود را از دست بدهند بلکه بویی بسیار نامطبوع خواهند گرفت که استفاده مجدد از آن‌ها را ناممکن می‌سازد.

برای شستن بالش با دست ابتدا روبالشی آن را در بیاورید سپس چک کنید که هیچ جای بالش اثری از پارگی، درز و … نداشته‌باشد. لگن یا وان را با آب سرد پر کنید. مقداری پودر یا مایع شوینده را داخل آب حل کنید. بالش را درون آب بیندازید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای به همین حالت باقی بماند تا آب کاملا داخل پرها نفوذ کند. حال به آرامی بدون اینکه به شکل و فرم بالش آسیبی وارد شود بالش را چنگ بزنید تا کلیه کثیفی و آلودگی‌ها از آن خارج شود. پس از اتمام شست‌شو بالش را در معرض نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک‌شده و بو نگیرد. برای شست‌و‌شوی آسان‌تر بالش پر می‌توانید یک کیسه بزرگ را انتخاب کنید، سپس بالش را داخل کیسه سروته کنید تا تمامی پرها داخل کیسه بزرگ تخلیه شوند، در نهایت درب کیسه را محکم ببندید. روبالشی و رویه خود پر را جداگانه بشوئید. کیسه پر از پر را نیز به روش بالا بشوئید. در پایان کیسه را از بند رخت آویزان کنید تا آب آن کاملا چیده شده و پرها خشک شوند. پس از خشک شدن پرها را به راحتی داخل بالش ریخته و درب آن را بدوزید. اگر حجم پرها کم شده بود باید مقداری پر نو به آن اضافه کنید. حسن این روش در آن است که دیگر نگران بهم ریختن فرم بالش پر نخواهید بود.

شستن بالش پر با لباسشویی راحت‌تر است. در این روش فقط لازم است روبالشی را در بیاورید، سپس بالش‌ها را به صورت دوتایی داخل محفظه ماشین لباسشویی قرار دهید. تنظیمات ماشین را بر روی شست‌و‌شوی ملایم و آرام قرار دهید. در انتها بالش را به وسیله خشک‌کن رطوبت‌زدایی کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر پس از استفاده از خشک‌کن، بالش پر را در مقابل نور آفتاب نیز قرار دهید تا مطمئن شوید کاملا خشک، سبک و تمیز شده‌است.

روش صحیح شستن بالش پنبه‌ ای

روش صحیح شستن بالش پنبه‌ ای

بالش‌ پنبه‌ای کالای خواب ارگانیک و محبوبی است که وزنی سبک و حالتی بسیار نرم دارد. این نوع بالش به دلیل داشتن الیاف طبیعی و عدم حساسیت‌زایی بهترین انتخاب برای بالش کودکان است. شست‌و‌شوی بالش پنبه‌ای کار سختی نیست. روش صحیح شستن بالش پنبه‌ای تقریبا مانند بالش پر است. بدین صورت که اول از همه روبالشی را از بالش در می‌آورید و جداگانه می‌شوئید. حال آب با دمای معتدل را درون تشت یا وان می‌ریزید، سپس مقداری مایع شوینده را به آن اضافه می‌کنید. دقت کنید که چون پنبه پس از خیس شدن سنگین‌تر می‌شود میزان شوینده نباید آنقدر زیاد باشد که عمل کف‌گیری و آبکشی را برای شما سخت کند. در آخر پس از آب کشیدن کلیه پنبه‌ها آن‌ها را بر روی پارچه‌ای تمیز و بزرگ مقابل آفتاب پهن کنید تا حسابی خشک شوند. اگر پنبه‌ها بهم چسبیدند می‌توانید آن‌ها را با دست به آسانی از هم باز کنید و در نهایت دوباره داخل بالش بریزید و تکان دهید تا به فرم اولیه باز گردند.

نکات و ترفندهای شستن بالش و روبالشی

قبل از اقدام به شستن هر نوع بالش و روبالشی بهتر است از ترفندهای زیر استفاده کنید.

  • اگر از ماشین لباسشویی جهت شستن بالش‌هایتان استفاده می‌کنید توجه داشته‌باشید که محفظه لباسشویی باید ظرفیت جای گیری دو بالش همزمان را داشته‌باشد تا پروسه چرخش و شست‌‌و‌شو به درستی انجام شود.
  • اگر از خشک‌کن جهت خشک کردن بالش استفاده می‌کنید این نکته را در نظر بگیرید که گاهی خشک‌کن تنها لایه رویی بالش را خشک می‌کند بنابراین تنها به یکبار خشک کردن اکتفا نکنید.
  • در روش صحیح شستن بالش و روبالشی بهتر است برای شست‌و‌شو از آب مایل به سرد استفاده کنید.
  • فارغ از جنس بالش، برای هر نوع بالش می‌توانید از مقدار کمی نرم کننده در کنار سایر مواد شوینده استفاده نمایید. استفاده از توپک‌های خشک‌کن نیز کمک می‌کند تا پف بالش نخوابد.
  • به جز بالش‌های پشم شیشه، بامبو، فوم و پنبه‌ای برای شست‌و‌شوی هر نون بالش دیگری می‌توانید از ماشین لباسشویی کمک بگیرید.
  • در شستن بالش و روبالشی با دست، سطح آب حتما باید به روی بالش برسد.
  • قبل از شستن بالش با ماشین لباسشویی ابتدا بررسی کنید که بالش درز، سوراخ یا پارگی نداشته‌باشد.
  • هنگام شستن بالش و روبالشی با ماشین لباسشویی بهتر است برنامه ماشین را بر روی شست‌و‌شوی ظریف با آب ملایم تنظیم کنید.
  • اگر جزو افراد وسواسی هستید و با فواصل بسیار کوتاه دائما به شست‌و‌شوی بالش‌هایتان اقدام می‌کنید توصیه می‌کنیم بدون توجه به نوع بالش خود، بر روی آن روبالشی مخصوص بکشید تا کار شست‌و‌شو برای شما راحت‌تر شود. در این حالت می‌توانید روبالش را هر روز یا هر هفته شسته و خود بالش را ماهی یکبار بشوئید.
  • قبل از شستن بالش‌های ابری، پنبه‌ای و فومی حتما آن‌ها را غبارروبی کنید.
  • نحوه شستن انواع بالش به خصوص بالش‌های طبی، فومی و … معمولا بر روی برچسب کنار آن‌ها درج شده‌است پس به این راهنما دقت کنید.
  • برای حفظ سلامت پوست، مو و … خرید بالش‌های قابل شست‌و‌شو را اولویت قرار دهید.
  • اگر بعد از چندین بار شستن بالش هنگام تا یا جمع کردن آن، بالش حالت ارتجاعی خود را از دست داده‌باشد باید جهت خرید بالش نو اقدام نمایید.
  • تکان‌ دادن، ضربه زدن و … ‌به بالش پس از شست‌و‌شو به برگشت حالت پف آن کمک می‌کند.‌
  • برای شست‌و‌شوی راحت روبالشی بهتر است نوع زیپ‌دار آن را خریداری نمایید.
  • برای شستن بالش یا روبالشی رنگی به هیچ عنوان از سفیدکننده استفاده نکنید.
  • اگر تجربه کافی جهت شستن بالش در منزل ندارید اینکار را به خشک‌ شویی بسپارید.

شستشو بالش

چرا بالش و کالای خواب را از بالسا بخریم؟

در این مطلب با نحوه شستن انواع بالش آشنا شدیم و در مورد 18 نکته مهم در زمان شستشو بالشت و روبالشتی صحبت کردیم. با رعایت همین نکات می‌توانید به صحیح‌ترین روش بالش خود با هر جنسی که باشد را بشویید، بدون آنکه طول عمر آن کم و خراب شود. اگر طول عمر و کارکرد بالش طبی برای‌تان مهم است حتما به تخت خواب،  کالای خواب و سرویس خواب بالسا یک نگاهی بیندازید. خرید از بالسا دارا مزایای بسیاری است که از جمله آن می‌توان به گارانتی، کیفیت بالا و 25 شعبه در سراسر ایران اشاره کرد. برای مشاوره رایگان نیز می‌توانید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

1. هرچند وقت یکبار باید بالش و روبالش را شست؟

برای فردی که به طور روزانه و مداوم از رختخواب و روبالشی خود استفاده می‌کند، بهتر است که هفته‌ ای یک بار نسبت به شستن روبالشی خود اقدام کند. چرا که در صورت شست و شوی مداوم روبالشی، کثیفی آن دیگر به بالش نفوذ نمی‌کند. در نتیجه نیاز به شستن بالشت کمتر احساس می‌شود.

2. چه زمانی باید بالش و روبالشی را تعویض کرد؟

تعویض روبالشی به راحتی از روی ظاهر می‌توانید تشخیص دهید. چرا که مانند هر پارچه و لباسی در صورت پارگی یا ایجاد حس ناخوشایند نسبت به آن می‌توانید جهت تعویض آن اقدام کنید.

3. کدام بالش‌ها را نمی‌توان با لباسشویی شستشو داد؟

برخی از انواع بالش ها را نمیتوان با لباسشویی شست، بالش هایی همچون: بالش فومی، بالش ابری و بالش پر.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

1 دیدگاه دربارهٔ «صحیح شستن بالش با 18 نکته مهم + ترفندهای شستن بالش;

دیدگاهتان را بنویسید